
PASIENTSIKKERHET: – Det ble tidlig oppdaget feil knyttet til e-meldinger. Disse ble umiddelbart rettet, men så ble det oppdaget nye feil. Da måtte vi på et tidspunkt si: Dette kan true pasientsikkerheten, sier sykehusdirektør Grethe Aasved til Adressa.no. Foto tatt tidligere i år: Guro Kulset Merakerås

PASIENTSIKKERHET: – Det ble tidlig oppdaget feil knyttet til e-meldinger. Disse ble umiddelbart rettet, men så ble det oppdaget nye feil. Da måtte vi på et tidspunkt si: Dette kan true pasientsikkerheten, sier sykehusdirektør Grethe Aasved til Adressa.no. Foto tatt tidligere i år: Guro Kulset Merakerås
Foto:St. Olavs hospital har sendt bekymringsmelding til Statsforvalteren
Sykehuset sendte fredag en bekymringsmelding til Statsforvalteren i Trøndelag. Bakgrunnen er feil knyttet til e-meldinger. Helseplattformen melder at ingen informasjon er gått tapt, og at problemet anses som avklart.
Hej!
Tack för att du läser Dagens Apotek! Nu har du tagit del av 10 artiklar och för att läsa vidare på Dagensapotek.se, vill vi att du fyller i dina användaruppgifter. Dagens Apotek på webben är helt kostnadsfri att använda.
Fortsatt trevlig läsning!
Har du redan ett konto?
Logga inVill du dessutom prenumerera på tidningen Dagens Medicin? Klicka på knappen för att teckna en prenumeration.

St. Olavs hospital er nå inne i sin tredje uke med nytt journalsystem. Det har vært tilbakemeldinger om en god overgang, og om at ting går tregt etter innføring av Helseplattformen.
– Kan true pasientsikkerheten
Fredag meldte Adressa.no at feil ved journalsystemet fører til at fastleger ikke får alle epikriser fra sykehuset. Mandag kveld meldte avisen at ledelsen ved sykehuset har sendt inn en bekymringsmelding til Statsforvalteren i Trøndelag.
– Det ble tidlig oppdaget feil knyttet til e-meldinger. Disse ble umiddelbart rettet, men så ble det oppdaget nye feil. Da måtte vi på et tidspunkt si: Dette kan true pasientsikkerheten, sier sykehusdirektør Grethe Aasved til avisen.
Bekymringsmeldingen går ut på at det er avdekket at en del e-meldinger ikke er sendt ut, eller er sendt ut med mangelfullt innhold.
Det er meldt om feil med timeavtaler, og at pasientinformasjon ikke har kommet frem.
Aasved sier til Adressa at ingen pasientinformasjon er borte, men at noe har kommet forsinket til fastlegene. Hun sier det var uventet at man kom i en situasjon hvor hun måtte sende melding til Statsforvalteren fordi sykehuset ikke har oversikt over konsekvensene av svikt i e-meldinger.
Helseplattformen: – Ingen informasjon har gått tapt
Helseplattformen skriver i en pressemelding at noen fastlegekontor har mottatt tomme eller mangelfulle meldinger etter innføring av journalsystemet på St. Olavs hospital, men at ingen informasjon er gått tapt.
– Det er sendt ut meldinger på nytt for de meldingene som i første omgang var tomme. At ingen informasjon er gått tapt gjelder for samtlige typer e-meldinger.
Helseplattformen skriver at det spesielt er enkelte systemer som fastleger har, har slitt med å motta epikriser, polikliniske notater og radiologisvar fra Helseplattformen.
Det beskrives at meldingene kommer opp i et format som ikke er godt lesbart, men at meldingene kan vises i en pdf-versjon.
– Dette anses som avklart etter god dialog med fastlegene og deres leverandører, skriver Helseplattformen.
Noen meldinger vil fremdeles komme i retur.
– Det kan gjelde brukerfeil, eller meldinger som ble sendt før de siste rettingene ble gjennomført i helgen. Meldingene overvåkes kontinuerlig for å sikre på at informasjonen kommer dit den skal, skriver Helseplattformen.
Les også: – Det store spørsmålet er hva som skjer etter fire uker
Dagens Medisin og Norsk helseinformatikk (NHI) er organisert under samme administrative ledelse. NHI har inngått en avtale med Helseplattformen om levering av norsk elektronisk legehåndbok (NEL) til alle brukere av Helseplattformen.
Nils I. Løvendahl Leraand 29.11.2022 13.36.17
Lege
Helseplattformen lyver. Det er bare en halvtime siden jeg måtte ringe og etterlyse et CT-svar fra St. Olav. Det kommer stadig meningsløse meldinger omtrent uten innhold, og jeg mottar nesten ingen epikriser. At Helseplattformen sier at problemene er løst, stemmer ikke i det hele tatt. Det tragiske er at Helseplattformen kunne ha satt opp et liksom-legekontor før de tok i bruk systemet på St. Olav, og sjekket at all overføring av epikriser og svar fungerte. I stedet blir testingen utført live, med ekte pasienter som testpersoner. Jeg sender bekymringsmelding til Statsforvalteren i dag. Det er bare et spørsmål om tid før dette går skikkelig galt.
Arnulf Heimdal 30.11.2022 10.20.08
Lege
Å pilotere dataløsninger som forventes brukt hos fastleger er åpenbart en ukjent strategi for de ansvarlige. Helseplattformen og de følgende pasientskadene pga manglende oppfølgig vil rettsapparatet måtte ta seg av.