Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

Illustrasjonsfoto: Getty Images

Én av fem henvendelser til Pasient- og brukerombudet gjelder fastlegeordningen

Pasient- og brukerombudet fikk i fjor rekordmange henvendelser. Én av fem henvendelser gjaldt fastlegeordningen, noe som skaper bekymring.

Publisert: 2022-05-05 — 07.56

Nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud Jannicke Bruvik.

Foto: Anne Gro Trygsland

Nær 17.000 nordmenn tok kontakt i fjor, opplyser ombudet i en pressemelding.

20 prosent av henvendelsene handlet om fastlegeordningen. Disse henvendelsene har økt stabilt siden 2018.

– Statistikken vår gjenspeiler hvordan pasienter i hele landet opplever store utfordringer med ordningen. Fastlegekrisen er nå en realitet i mange kommuner, også i flere av landets største. Det har gått fra å være et problem i distriktet til å også bli et storbyproblem, sier nasjonalt koordinerende pasient- og brukerombud Jannike Bruvik i pressemeldingen.

– Vi er bekymret for om pasientsikkerheten i fastlegeordningen er god nok i mange av landets kommuner.

De siste fire årene har ombudet registrert en økning på 25 prosent når det gjelder saker om psykisk helsevern. I løpet av pandemien har de sett en kraftig økning av henvendelser om barn og unge som sliter.

– Vi tror ikke utfordringene forsvinner selv om pandemien er over. Snarere tvert imot, sier Bruvik.

 

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!