Legemiddelselskap betalte for kommunikasjonsarbeid
Kommunikasjonsbyrået King Street PR hjalp gruppen av klinikere som sendte brev til Helsedirektoratet og Helse- og omsorgskomiteen med arbeidet. Regningen tok legemiddelselskapet UCB.
Hej!
Tack för att du läser Dagens Apotek! Nu har du tagit del av 10 artiklar och för att läsa vidare på Dagensapotek.se, vill vi att du fyller i dina användaruppgifter. Dagens Apotek på webben är helt kostnadsfri att använda.
Fortsatt trevlig läsning!
Har du redan ett konto?
Logga inVill du dessutom prenumerera på tidningen Dagens Medicin? Klicka på knappen för att teckna en prenumeration.


KOMMUNIKASJON: Kommunikasjonsselskapet King Street PR bistod Erik Fink Eriksen og klinikerne i arbeidet med brevet til Helsedirektoratet og helse- og omsorgskomiteen. Foto: King Street PR
Brevet om styrking av tilbud til pasienter med osteoporose pekte på tre problemstillinger; 1) reduksjon av DRG-takster gjeldende for benmåling på sykehus, 2) behov for styrking av osteoporoseutredning i ortopedisk regi, og 3) behov for oppdatering av nasjonale retningslinjer for utredning og behandling av osteoporose.
– Hvorfor er det et kommunikasjonsbyrå, betalt av et legemiddelfirma som forfatter brevet?
– Vi har forfattet brevet, vi er forfattere av innholdet. Vi har fått råd om struktur og hvor å sende det; til politiske personer og mot media, sier Erik Fink Eriksen.
– Det er kun strategisk, og spiller ikke noen rolle med tanke på legemidler på markedet.
– Hvorfor kommer det nå?
– Dette har vært noe vi har tenkt på lenge. Forrige gang vi forsøkte å henvende oss bidro de også. Vi i miljøet har etter ovennevnte konsultasjoner med helsedirektoratet følt behovet for den hjelpen, for å nå ut til de riktige instanser, politikere og media.
Om interessekonflikt sier Eriksen:
– Jeg har vært konsulent for de fleste legemiddelfirmaer på dette området både nasjonalt og internasjonalt.
Kommentarer