Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde

PROSJEKT: – Nå er neste steg å kartlegge behov, virkning og effekt, både hos brukere og ansatte, sier Hege Eiklid. Foto: Patientsky

Suksess med robot for demenspasienter under pandemien

Aktivitetsroboten «Berntsen» har blitt testet på demenspasienter under covid-19-pandemien. Nå har selskapet bak roboten fått støtte til videre forskning på effekten av digital omsorg.

Publisert: 2021-05-06 — 06.00

Aktivitetsroboten er utviklet av Innocom i samarbeid med pasienter, pårørende og ansatte i Stavanger kommune.

– Vi inngikk Norges første innovasjonspartnerskap med Stavanger kommune, sier Hege Eiklid, daglig leder i Innocom.

Nå har roboten blitt testet ut i samarbeid med Klokkeklovnene.

LES OGSÅ
– 27 prosent av pasienter uten smerter får smertebehandling

– Det har vært en kjempesuksess. Det oppnås en utrolig kontakt gjennom roboten, sier Eiklid.

– Det vi trodde ville være upassende og kaldt, fordi det blir gjennom en fjernstyrt robot, ble varmt og morsomt, sier Vibeke Stølen, daglig leder i Klokkeklovnene.

Klokkeklovnene, en ideell organisasjon med mål om å fremme glede og livskvalitet til personer med demens. Stølen sier det var pandemien som fikk dem til å ta kontakt med Innocom.

– I fjor da pandemien traff visste vi ikke helt hva vi skulle gjøre eller hvordan. Vi måtte gjøre noe, hvis ikke hadde vi ikke kunnet jobbe.

Skal kartlegge behov og effekt

Innocom får nå 500.000 kroner av Viken fylkeskommune til å forske videre på effekten av digital omsorg.

– Å få denne tildelingen er helt fantastisk. Disse midlene vil hjelpe oss å komme enda et steg videre. En ting er slike pilotprosjekt. Nå er neste steg å kartlegge behov, virkning og effekt, både hos brukere og ansatte. Deretter vil vi analysere og legge frem dataene for dem som avgjør hva som brukes i sykehjem. Slik at disse midlene er viktig, sier Eiklid.

MORSOMT: – Det vi trodde ville være upassende og kaldt, fordi det blir gjennom en fjernstyrt robot, ble varmt og morsomt, sier Vibeke Stølen, daglig leder i Klokkeklovnene. Foto: privat

– For at dette skal kunne bli et permanent tilbud må det støtte og support til slik at det ikke blir en belastning for personalet, men kan bidra til avlastning og hjelp. I dette prosjektet skal vi derfor avklare disse behovene ved å definere roller, oppgaver og ansvar, sier Stølen

Fylkesråd for næring, Johan Edvard Grimstad i Viken fylkeskommune uttaler til fylkeskommunens nettside, som omtalte tildelingen først, at samarbeid som mellom Innocom og Klokkeklovnene kan bidra i det digitale omstillingsarbeidet eldreomsorgen står overfor.

- Vi ser at innovasjonen Innocom og Klokkeklovnene har skapt sammen, kan overføres til for eksempel korttidsinstitusjoner og eventuelt eldre som bor hjemme. Slike samarbeid og prosjekter kan skape vekst i helsenæringen og bidra til at Viken er langt framme i det digitale omstillingsarbeidet som eldreomsorgen står overfor i årene framover.

Eiklid sier at målet er å utvikle en varig tjeneste basert på brukernes behov, og som kan skaleres opp til å tas i bruk på alle sykehjem.

– Vi vil også i dette prosjektet vurdere om andre tjenester kan digitaliseres og implementeres i roboten, eksempelvis tannhelse. 

Utfordringer

– Det har vært både utfordringer og positive sider ved dette. Spørsmålet ble; hva kan man gjøre i en slik type tjeneste? Vi opplevde raskt at vi fikk kredibilitet og at det ble satt pris på av beboerne. Vi fant ut at dette er veldig mye bedre enn ingenting og fortsatt isolasjon.

LES OGSÅ
Én av ti som dør, dør av demens: – Det er en stille krise som pågår

– Det som er bra med en slik robot er at den er sosial, og kan bli et samlingspunkt og skape stemning og vitalitet. I tillegg kan man kan gå fra rom til rom på besøk.

– Hva har vært utfordrende?

– Det som slår litt bena under oss er de enkle tingene. Sykehjem som mangler- eller har dårlig nett for eksempel.

– Og det faktum at personalet er sprengt. En ekstra ting, som denne roboten, å holde styr på- sørge for at er fulladet eller er koblet til nett, blir mye ekstraarbeid for dem. Så den jobben tok vi, vi sørget for at det var på plass slik at det eneste de måtte gjøre var å hive seg ut i dette.

Stølen sier det var skepsis blant enkelte i personal i starten av pilotprosjektet.

– I starten var det nok skepsis blant personalet, og de var redde for å dumme seg ut eller til at det virket. Men tilbakemeldingene vi har fått når de først hev seg ut i det er at det har vært strålende. Både for beboerne og personalet.

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!